Passende yoga

Er zijn vele vormen van yoga. Ze zijn allemaal net even anders, maar hebben toch ook groot en deels hetzelfde doel: bewustwording en lichaam en geest op een goede manier bevorderen. In alle vormen van yoga speelt de ademhaling en aandacht een belangrijke rol en daar wordt tijdens de lessen dan ook veel aandacht aan besteed. Hieronder zal ik een korte uitleg geven over de vormen van yoga die gegeven worden bij Yoga Centrum Harmonie in jezelf Enkhuizen.

Welke vorm van yoga passend is, dat is natuurlijk bij iedereen uniek.

Wil je yoga beoefenen om even de tijd te nemen voor jezelf, je lichamelijke gezondheid op een milde manier te bevorderen, opmerkzaamheid te ontwikkelen en voor ontspanning? Dan zou (Integrale) Hatha Yoga, Mindful Yoga of Yin Yoga goede opties kunnen zijn. Maar ook deze vormen van yoga hebben allemaal hun eigen kwaliteiten.

(Integrale) Hatha Yoga is een vorm van yoga waar we houdingen enige tijd aannemen om ze vervolgens ook bewust weer los te laten en te ontspannen waarbij we bewust de uitwerking voelen. Enerzijds op een milde manier de kracht in het lichaam aanspreken, anderzijds de ontspanning in het lichaam toelaten door het loslaten. Je leert om goed in contact te staan met je lichaam, met jezelf. Aan het einde van de les wordt er een begeleide meditatie gegeven. Bij Integrale Hatha Yoga komen er zo nu en dan meditaties voorbij gericht op ontspanning, innerlijke ontwikkeling en bewustzijn. Ieder met zijn of haar eigen ervaring. Er is geen juiste manier. Alles wat je voelt of juist niet voelt is goed.

Ben je heel druk in je hoofd, ervaar je veel stress in het dagelijks leven en wil je daarmee leren omgaan, dan is Mindful Yoga een goede optie. In deze vorm van yoga wordt er aan het begin van de les een oefening/meditatie gedaan gericht op opmerkzaamheid vanuit de Mindfulness. Je gaat je aandacht bewust trainen en op die manier leer je om bewust met je aandacht in het moment te komen, ook al zal de aandacht misschien in het begin snel weer afdwalen. Je kunt je aandacht voorstellen als een spier. Ook de aandacht dien je te trainen, net als dat je je spieren traint om sterker te worden. Overigens komt het aspect van de aandacht trainen in alle andere vormen van yoga ook door de lessen heen aan bod omdat dit een belangrijk aspect is. Daarnaast doen we in de Mindful Yoga rustige en milde yogahoudingen met ook weer als doel bewust te voelen en je aandacht er bij te leren houden.

Heb je de behoefte om echt diep te ontspannen, te herstellen en te oefenen in loslaten en acceptatie? Dan zijn Yin yoga en Yoga Nidra waarschijnlijk de meest gepaste vormen voor jou.

Hoe dan ook, onderzoek wat het beste bij jou past. Ik raad het vaak aan om eens wat verschillende vormen van yoga te proberen. Is de eerste vorm van yoga toch niet helemaal wat je voldoening geeft, wees dan bereid om een andere vorm van yoga te proberen die misschien wel beter bij je past. Ik wil je vooral aanmoedigen om geduldig te zijn. Yoga is soms confronterend. Je zult soms weerstand tegen komen, lichamelijk maar ook geestelijk. Doorzettingsvermogen en plezier zijn belangrijk voor het boeken van resultaat. Hoe ga je met weerstand om? Kun je compassie tonen aan jezelf door niet over je grenzen te gaan, maar jezelf wel uit te dagen? Als je je langzaam maar zeker durft open te te stellen, over te geven, dan ontstaat er zachtheid en leer je te luisteren naar je innerlijke stem. Vanuit daar ontstaat vrijheid en acceptatie. Harmonie in jezelf.